VELKOMMEN TIL MEG!

Jeg har alltid elsket gamle hus. Det er noe riktig vakkert og litt mystisk med disse høyreiste ofte hvite husene. Jeg liker de store flotte vinduene og alle utsmykningene et sveitserhus pynter seg med. Vi bygger nytt i sveitser stilen og jakten på den sjarmerende sjelen er i gang. Får man ikke tak i det gamle huset som allerede har sjel så får man brette opp armene og skape det selv. Det er heller ikke alltid livet blir som man har planlagt så det kan fort hende det dukker opp et innlegg eller tre på privatfronten også. Håper jeg kan inspirere med min ærlighet og kreativitet.

Endelig er pipa på plass.

Godt Nyttår til alle.
Det kan kanskje høres rart ut at vi ikke har pipe når vi allerede har fått innstallert ovn.., ...men vi bestilte egentlig stålpipe av den andre leverandøren av kakkelovn, Cronspiesen...og de dukket aldri opp. Kakkelovnsmakeriet, de som har murt ovnen vår nå, tok ikke på seg en slik pipejobb. Altså montere pipe etter at tak var lukket. Vi måtte derfor finne noen andre til å gjøre det..og det ble Romerike Peis og Varme som tok på seg jobben. Det var nemlig ikke lett å finne noen som tok på seg en slik jobb i etterkant. Det ble uansett veldig bra. Vi har valgt en litt "nettere" kakkelovn, så derfor går ikke ovnen helt til taket, ...noe som gjør at pipa syns litt på toppen, ...og jeg har derfor malt det sorte stålrøret, fra ovn til tak, hvitt, med bengalakk. Dette gjorde at pipa ikke ble et like stort blikkfang. Pipa ble montert rett før jul så vi venter på dekkringen som skal opp til taket:).



Tips: Når man installerer ovn i nytt hus så kan det vært lurt å tenke stålpipe som alternativ til vanlig lekapipe. Spesielt om man ikke ønsker å ha ovnen i et hjørne, noe som er vanlig for kakkelovn. Da slipper man å ha en stor hvit pipe og så en stor rund (eller firkantet) ovn ved siden av.
Den varmer i hvert fall veldig godt...og grunnet ballansert ventilasjonsanlegg så blir det jevn varme i huset.

Jeg påstår, som Kakkelovnsmakeriet, at kakkelovnen er verdens vakreste varmekilde:)




Ønsker dere en superduper dag videre.
Klems Sarita

8 kommentarer:

  1. Nydelig! Heldig dere er som har en slik vakker ovn!
    Ønsker meg en slik,kanskje en dag ;-)
    Ha en flott søndag.
    Klem Christina

    SvarSlett
  2. Så utrolig vakker!!!
    Tror det blir en slik i "nyhuset" vårt! Men må man la pipen gå opp i taket, eller kan den gå ut bak på ovnen? Vi har jo pipe fra før av i huset, så da må jo den eventuelt rives :/

    SvarSlett
  3. Neida, man bruker selvfølgelig den pipa man har. Stålpipe er bare et tips til de som ikke har pipe enda:). De som bygger nytt for eksempel. Som regel så settes også kakkelovnen i et hjørne. Da er jo pipa en del av hjørnet sant.

    Klems Sarita

    SvarSlett
  4. herlighet så fin! i dag har eg lest alt om kakkel ovner etter å ha lest bloggen din....Går d ann å spør om pris ?heidi

    SvarSlett
  5. Hei Heidi,

    Den kostet oss ca. 75000 kr. Så kommer pipe i tillegg. Vi har tenkt å søke om ENØK støtte. Vi ønsket oss en pga. det smykket den er men aller mest også fordi den er veldig energibesparende, ..og rentbrennende. Miljøvennlig sak. Trenger kun å fyre morgen og kveld og da gir den jevn varme hele døgnet. Nå fyrer jeg bare kveld...når det ikke er 20 minus ute:).

    Klems Sarita

    SvarSlett
  6. Kjenner at jeg gleder meg nå :O) Den ble utrolig fin i stua de! Nydelig... Vår skal komme i uke 3 eller 4.

    SvarSlett
  7. Nydelig ovn! En slik en har jeg også lyst på når vi engang kommer igang med byggingen av vårt drømmehus... *bittelitt misunnelig*

    Ha en fin dag:)

    SvarSlett
  8. En nydelig ovn.:-) Og det jeg forbinder eller venter å se når jeg går inn i et sveitserhus.:-) Den er et smykke i seg selv.:-)

    En fin dag til deg.:-)

    SvarSlett

Tusen takk for din kommentar:-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails